April 21st, 2018

Primaria Bucuresti vrea sa inchida Centrul de Informare Turistica

Dupa cum stiti sunt ghid de turism si voluntar de Centrul de Informare Turistica din Bucuresti, care functioneaza la initiativa ONG-ului Open Knowledge si datorita eforturilor comune si benevole ale colegilor mei si ale mele care venim prin rotatie la centru, pro bono.

Facem aceasta munca pentru ca ne place turismul, dorim sa informam turistii si nu in ultimul rand pentru ca asa-zisul centru oficial de informare turistica, aflat in Pasajul Universitatii este inchis in 90% dintre cazuri, iar atunci cand este deschis intalnesti acolo niste persoane super ocupate sa-si butoneze telefoane sau laptopurile decat sa dea informatii turistice sau macar sa schiteze un zambet caci vorbim totusi de industria ospitalitatii si cica noi romanii am fi renumiti pentru asta in lume. Dupa parerea mea ar trebui sa-i spuna “auto-servire turistica” pentru ca oricum turistii sunt invitati sa se cam descurce singuri.

Deci nu numai ca facem treaba de care ar trebui sa se ocupe Primaria dar acum, se pare ca trebuie sa si platim pentru asta. Pe principiul nici o fapta buna nu scapa nepedepsita. In tara, situatia centrelor de informare turistica este mult mai buna, ele fiind sub tutela consiliilor judetene care s-au implicat activ si au inteles ce inseamna atragerea turistilor.

Lipscani 47

Bucurestiul, capitala noastra europeana scumpa si draga cu care ne tot falim peste tot este cu mult ramasa in urma. De fapt, este intr-un fel de “retard mintal turistic”. Cei din Primaria Bucuresti nu par sa inteleaga nici ce e ala turism, nici cum se face si nici cum sa-I lase pe altii sa le faca treaba. Mai mult, singura lor religie, dupa cum stim cu totii, este interesul imobiliar si jocurile de culise din centrul vechi, din cladirile cu bulina rosie. Uite riscul (ferit-a-ar Sfantul sa ne apucam de consolidare ca nu cumva sa le cada vreo caramida in cap ghizilor sau turistilor care intra la centru), nu e riscul si atunci vindem pe bani grei intreprinzatorilor autohtoni sau straini. Pai nu e asta o afacere super buna?

Si nici ca s-ar gandi cumva tovarasii din Primarie via AFI (Administratia Fondului Imobiliar) sa ne dea cumva un alt spatiu in care sa ne desfasuram activitatea, preferabil in centru vechi caci acolo este magnetul de turisti.

Ei chiar nu par sa inteleaga ca noi chiar aducem bani in tara si o capitala europeana nu poate functiona fara centru de informare turistica daca vrea sa faca turism cat de cat civilizat.

Nu stim zau ce abordare sa mai adoptam dar va cer public sprijinul pentru a opri abuzul care urmeaza sa se infaptuiasca. Ne-am saturat!

Va redau mai jos integral memoriul care a fost trimis la AFI ca sa va lamuriti exact cum e toata istoria :

“Open Knowledge

Calea Griviței 337A                                                                                                                                  Nr. 56 / 12.03.2018
sc. A, ap. 2
Sector 1, București

 

Stimate Domn Director General Vladimir Vișoianu,

 

Vă aduc la cunoștință o situație extrem de gravă care afectează imaginea României și a Bucureștiului în particular. În data de 23 martie, 2018, singurul Centru de Informare Turistică funcțional urmează să fie închis de către AFI, având în vedere notificarea de reziliere a titlului locativ în baza căreia Asociația Open Knowledge funcționează la adresa Strada Lipscani nr. 47, sector 3, și în care am investit peste 20 000 euro, bani proveniți din sponsorizări particulare.

Mai mult, sunt 12 voluntari care oferă sprijin GRATUIT turiștilor, în 6 limbi străine – engleză, spaniolă, italiană, germana, ebraică și portugheză, 6 zile din săptămână – de la ora 10.00 – 18.00 iarna, 10.00 – 19.00 vara. De asemenea, asistam lunar peste 10000 de vizitatori telefonic și online – 9501 persoane doar în februarie, 2018 o lună slabă din punct de vedere turistic.

Menționez aceste elemente pentru a evidenția faptul că alte localități au cheltuit 200 000 Euro pentru înființarea CIT-urilor și au lunar cheltuieli cu utilitățile și personalul. Primăria Municipiului București beneficiază GRATUIT de acest serviciu, mai mult încasează chirie pentru spațiul pus la dispoziție. Mai mult, eu personal dețin calificare ca și Director Centru de Informare, iar 90% dintre voluntarii sunt Ghizi de Turism Autorizați de Ministerul Turismului.

În consecință, vă rog să ne ajutați. Altfel, din data de 23 martie, turiștii Români și străini vor “pupa” ușa centrului de informare din Pasajul Universității, care în majoritatea timpului este închis din varii motive, nu are personal suficient, calificat în servicii specifice CNIPT-urile conform standardelor elaborate de Ministerul Turismului și nici nu acoperă o gamă largă de limbi străine.

Permiteți-mi să vă fac un scurt istoric al Centrului de Informare Turistică și Voluntariat din Strada Lipscani 47.

În vara anului 2015 am încheiat cu AFI titlul locativ pentru spațiul respectiv și am început salubrizarea și amenajarea lui. La intrare în spațiu, am găsit igrasie, vitrina spartă, pereții împușcați din cauza lipsei de reparații, acoperișul cu infiltrații. Zona sanitară era fără apă curentă, wc-ul avea bidoane de apă lângă el și nu exista faianță sau zone de tencuiala. Rețeaua electrică consta dintr-o singura priză, din care ieșeau doua fire de “prelungire”.

Să nu mai spun despre mizerie – de la vitrine de sticlă demontate și sparte, saci cu gene false, farduri expirate, manechine dezmembrate și saci cu moloz – mulți saci cu gunoi.

După două luni de zile în care am curățat pereții, i-am îndreptat cu Rigips, am refăcut complet circuitele electrice cu elemente de iluminat ecologice, siguranțe Siemens și prize LeGrand. Am tras conductă de apă curentă de la vecinii noștri ”Teatrul de pe Lipscani” și am utilat spațiul cu toaletă, chiuvetă și spălător de vase. Vitrina a fost schimbată și grilajul a fost vopsit.

Spațiul de primire turiști a fost decorat în spiritul unui Centrul de Informare, cu harți, pliante, broșuri, materiale primite de la Serviciul Turism din cadrul Primăriei Municipiului București, CJ Suceava, CJ Ialomița, CJ Constanța, CJ Mehedinți ca să numim câteva dintre sursele de informare.

Din septembrie 2015, Centrul de Informare Turistică a funcționat încă de la început cu voluntari. Pe măsură ce a trecut timpul am ajuns să atragem 12 voluntari, care vorbesc 6 limbi străine și oferă informații gratuite turiștilor 6 (șase) zile pe săptămâna, de la ora 10.00 la ora 18.00 (iarna) / 19.00 (vara).

In decembrie 2015, am fost invitați de dumneavoastră la Comandamentul de Iarnă pentru zona Centrului Vechi, la care am participat și am distribuit informații și pliante de la PMB pe întreaga perioadă a sărbătorilor.

Pe parcursul acestor aproape 3 ani, noi am colaborat doar cu Serviciul de Turism al PMB, cu care avem încheiate nenumărate Procese Verbale pentru distribuția Harților Turistice, cu RATB serviciul Bus Turistic pentru care am distribuit Hărți și pliante cu traseul de vizitare.

Din septembrie 2015 pana astăzi pot să vă spun ca am ajutat peste 25 000 de turiști, având un trafic de 1000 – 1500 persoane în lunile de vară și 500 – 1000 persoane în lunile de iarnă.

In 2016 am fost parte activă din proiectul București 2021 – Capitală Europeană a Culturii, unde am oferit servicii de training voluntarilor care promovau conceptele în spații publice, am participat sub tutela ArCub la întâlnirile cu Comisia de evaluare a proiectelor, alături de Doamna Viceprimar Tomița Florescu care ne-a felicitat pentru inițiativă.

Colaboram cu mulți actori din turism precum ONG-urile care furnizează servicii de Free Walking Tour în București și agenția de touring Mr. Tripp. Instituții precum CEDES Cercetare Dezvoltare și Universitatea Româno-Americană în calitate de formatori în industria turismului având protocoale de colaborare pentru practica de specialitate. Pentru satisfacerea nevoilor turiștilor, suntem în contact constant cu hotelieri precum IBIS, Athene Palas, Radison SAS, Crowne Plaza, Novotel, Sheraton, Intercontinental.

La invitația Dl. Ministru Mircea Titus Dobre, am participat la elaborarea proiectului de Lege a Turismului, unde multe din propunerile noastre pentru CNIPT-uri au fost acceptate și introduse în proiectul final care va fi transmis în Parlament.

Din 2016 suntem reprezentați în Taskforce-ul de Turism al Camerei de Comerț Româno-Americană, unde lucrăm și ajutăm la promovarea Bucureștiului și a României. Un exemplu concret este conferința care a avut loc la sfârșitul lunii noiembrie, 2017 la Ambasada SUA din București, unde am avut un dialog constructiv cu Dl. Ovidiu Șonta despre nevoile de promovare ale Bucureștiului.

Ca urmare a acestui eveniment unde Directorul de Turism al Metropolei Barcelona a prezentat strategia lor de dezvoltare multimodală, am continuat colaborarea și întâlnirile cu Dl. Șonta și colaboratorii dumnealui, noi oferind tot suportul și sprijinul pentru dezvoltarea companiei Turistica SA.

Mai mult, pentru a pune și mai mult umărul la dezvoltarea turismului în București, din ianuarie 2018 suntem reprezentați în Taskforce-ul de Turism al Romanian Business Leaders, unde am fost propuși să reprezentăm RBL în cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României, organism care de 5 ani menține un dialog permanent cu Guvernul României pe teme de mare interes național, precum cel al turismului.

În încheiere, vă reiterez dorința noastră sinceră de a ajuta turiștii Români și străini care ne vizitează țara. Vrem sa evităm sintagmele folosite de aceștia la adresa Bucureștiului atunci când într-o capitală europeană nu au unde să primească o îndrumare, un sfat sau o hartă. Facem toate aceste activități fără bani publici sau fonduri europene, prin bunăvoința celor 12 voluntari care stau la dispoziția turiștilor.

Vă rog ne ajutați și să dispuneți prin compartimentele din subordinea Dumneavoastră, continuarea activității prin prelungirea titlului locativ până la clarificarea situației juridice a imobilului (având în vedere ca acesta este revendicat) sau alocarea unui spațiu asemănător care să corespundă cu normele Ministerului Turismului în materie de CIT.

Precizam că suntem în plin an Centenar și vine perioada de vară, când lunar vor fi peste 2000 de persoane nemulțumite. Mai mult, in septembrie aparatul organizatoric al Consiliului Europei va începe pregătirea pentru 2019 și vom avea un influx major de funcționari și jurnaliști, să nu mai pomenim că în 2019, în primele 6 luni vor fi 250 de evenimente oficiale pe lângă cele neoficiale care vor aduce în Romania zeci de mii de funcționari, oameni de afaceri, jurnaliști și oficialități de rang înalt și foarte înalt.

Cu deosebita considerație,

Gabriel Neculai Aftenie
Vice Președinte – Asociația Open Knowledge
Director Executiv CIT și Coordonator Voluntari

 

Domnului Director General Vladimir Vișoianu

Administrația Fondului Imobiliar, PMB”

Daca doriti sa va implicati puteti da like si share articolului, sau puteti scrie o petitie.

 

De ce sustin proiectul Un sat, un copil ?

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *